Ara
Close this search box.

Kurgusal Evren Tasarımcıları Gençler ve Gökçer Vemaker’ı anlattı

Vemaker

“Yakın zamanda e-ticaret Metaverse’e taşınacak”

Ofis, etkinlik, fuar, konferans gibi birçok faaliyetin gerçekleştiği metaverse’de yakın zamanda herkesin yer alacağını ifade eden ve e-ticaretin Vemaker ve benzeri platformlara taşınacağını söyleyen Vemaker’ın Kurucu Ortakları Kerem Gençler ve Alper Gökçer, “Erken kalkan yol alır. E-ticarette eksik olan şey internetten bir şey alırken bunu deneyimlemek. Aslında alacağımız çeşitli şeyleri oradan deneyimleme fırsatı buluyor olacağız ve bu zamanla e-ticaretin tamamen içine girmiş olacak” dedi.

Özellikle eğitim alanını dönüştüren projeleriyle öne çıkan Vemaker’ın ortakları e-ticaretin geleceğini de bu platformlarda görüyor.

‘Return on investment’ kavramıyla başlayan yolculuk

Kurucu Ortak Kerem Gençler, 2011 yılından beri aplikasyonlar yaptıklarını, 2013 yılında sanal gerçeklik gözlüklerinin hayatımıza girmesiyle birlikte çatıya ‘return on investment’ kavramını koyduklarını söyledi. Bir tırda yapılan deprem simülasyonunu sanal gerçeklik gözlüğüne çevirdiklerini anlatan Gençler, “Burada tırı aradan çıkarttık, şoförü aradan çıkarttık, elemanları aradan çıkarttık” ifadelerini kullandı.

Vemaker projesinde de ‘return on investment’ kavramını en başa koyduklarını belirten Gençler, “İnsanlar yaptıkları yatırımdan nasıl geri alırlar? Bununla ilgilendik” ifadelerini kullandı.

Kurucu Ortak Alper Gökçer ise bu teknolojilerin nerelerde kullanıldığını “Mesela medikal sektöründe, otomotivde, tanıtımlarda veya etkinlik sektöründe kullandık. Buralara ürettiğimiz sanal gerçeklik ya da artırılmış gerçeklik çözümleri ile firmalara birçok farklı çözüm sunduk. Her geçen gün sanal dünyalar yaratmamız da ekip olarak tecrübemizi artırdı” sözleriyle anlattı.

Pandemi Vemaker için dönüm noktası oldu

2020 başında ofislerini kapatarak home ofis çalışmaya başladıklarını söyleyen Gençler, Vemaker’ın bu noktada ortaya çıkan bir proje olduğunu söyledi.

Gençler’e katkı yapan Gökçer ise Vemaker’ın 2017 yılında sanal gerçeklik alanındaki tüm bilgi, birikimlerini bir araya getirdikleri bir platform projesi olarak ortaya çıktığını söyledi. Vemaker’ın 2020 yılında kadar sanal gerçeklik bazında etkinlikler için yüzlerce, binlerce insanın bir araya gelebileceği bir platform olarak kurgulandığını ifade etti.

Vemaker
Alper Gökçer

Sanal evrende ilham veren etkinlik

Gençler, pandemi ile birlikte tüm etkinliklerin webinarlar yapılmaya başlandığını hatırlatarak, Virbela’nın Laval etkinliğinde uzun zamandır görmediği arkadaşlarıyla avatarlar üzerinden birbirlerine sarıldıklarını, çevreyi gezdiklerini anlattı.

Gençler, Laval etkinliğinin Vemaker’a nasıl ilham verdiğini şu sözlerle ifade etti:

“Bu etkinlikte hayatımızda ulaşamayacağımız insanların yanından geçiyorduk ve onlara laf atma imkanı buluyorduk. Bir yandan da çok ciddi bir ‘return on investment’tı aslında. Evinde otururken bir anda Fransa’da her sene yapılan bir etkinliğe katılabiliyorsun. Orada bir tekne turu var. Tekne turuna katıldım. Yanımda bir arkadaşım vardı ve önde iki Fransız oturuyor. Önde oturan Fransızlara ben laf attım. ‘Ne yapıyorsunuz’ diye. Kadın dönüp bana ‘Ben Loreal’in Fransa Teknoloji Gelişim Direktörü’yüm’ dedi. Dedim ‘Ben de sizi arıyordum’. Bu tanışma, böyle bir network ortamı bize Vemaker’ı yapma azmi verdi.”

Vemaker
Kerem Gençler

Önemli markalar Vemaker üzerinden eğitim veriyor

Vemaker’ın etkinliklere yönelik bir proje olarak ortaya çıktığını, sonrasında farklı alanlara hizmet vermeye başladığını söyleyen Gökçer, “Ofis, etkinlik, fuar, konferans gibi süreçlerin tümünü metaverse kavramında platformumuz üzerinde yapabildiğimizi gördük. Pandemi sürecinde metaverse kavramının daha bilinir hale gelmesiyle Vemaker farklı alanlara hizmet verebilir hale geldi” dedi.

Vemaker’ın eğitim konusunda da ciddi mesafeler kaydettiğini belirten Gençler ise, “Şu an 4 tane global firmamız var. Bir sene boyunca bütün eğitimlerini bizim platformumuzda yapacaklar. Tek tek marka ismi vermeye gerek yok ama gerçekten çok ciddi markalar eğitimlerini bizim platformumuzda veriyorlar. Ne gibi eğitimler verdikleri web sitemizden incelenebilir ya da bilgi almak isteyen izi arayabilir.

Vemaker’ın en önemli özelliği kolay ulaşılırlığı

Vemaker’ın sunduğu yenilikler için ortaklardan Gençler, “Türkiye’de sanal gerçeklik gözlüğüyle direk girilebilen ilk platform bizimki. Bu bizim şu anda parlayan bir yönümüz” derken, Gökçer ise “Vemaker’ın en özel, en önemli özelliklerinden bir tanesi kolay ulaşılabilirliği. Basit bir bilgisayardan bu platforma girilebiliyor. Eğer bir sanal gerçeklik gözlüğüne de sahipseniz uygulamamızı indirerek de aynı dünyaya sanal gerçeklikle ulaşabiliyorsunuz. Çok büyük kitlelerin çok kolay bir şekilde platforma ulaşması mümkün. Bu da birçok farklı şeyin kapısını açıyor. Bunun içerisinde e-ticaret de var” ifadelerini kullandı.

E-ticarette eksik olan şey: Deneyimlemek

Şu anda erken olsa da e-ticaretin zaman içinde Vemaker ve benzeri platformlara taşınacağını söyleyen Gençler, “Erken kalkan yol alır. E-ticarette eksik olan şey internetten bir şey alırken bunu deneyimlemek. Aslında alacağımız çeşitli şeyleri oradan deneyimleme fırsatı buluyor olacağız ve bu zamanla e-ticaretin tamamen içine girmiş olacak” dedi.

Sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve karma gerçeklik teknolojilerinin farklı sektörlerde kullanıldığını belirten Alper Gökçer, “Çeşitli ürünlerin tanıtılmasında o ürünlerin veya hizmetlerin anlatılmasında, dolayısıyla aslında e-ticarette çok yoğun kullanılabilen teknolojiler. Bu teknolojilerle bazı üretilen projeler yapılıyor. Bu projeleri Vemaker ya da metaverse platformuna taşıyarak, insana dair iletişimi artırarak geliştirmeniz mümkün. Dolayısıyla da Vemaker hem bugün hem de gelecekte bu yöndeki çözümleri üretebilmek için sürekli gelişen bir platform” ifadelerini kullandı.

Artırılmış gerçeklik ile hibrit bir gelecek

Gençler de artırılmış gerçeklik ile her yerin bir pano haline dönüştüğünü, metaverse’ün hibrit olarak gerçek dünyada artırılmış gerçeklik teknolojisiyle devam edeceğini belirtti. Gençler, “Bizim gerçekte gördüğümüzü sanalda da görüp bu ikisini birleştirme imkanı sağlanırken, kripto para ya da NFT kartları kullanarak çeşitli ortamlara girme imkanı olacak. Artırılmış gerçeklik burada tamamen lokomotif olacak” dedi.

‘Teorik olarak e-ticarette kullanılabilir’

Sanal gerçeklik ya da artırılmış gerçeklik teknolojilerinin bugün teorik olarak e-ticarette kullanılabileceğini belirten Gençler, pratikte ise bu teknolojileri kullanacak donanım ve yazılımların yaygınlaşmasıyla mümkün olacağını söyledi.

Gökçer de insanların bu tür platformları ve metaverse kavramını içselleştirmesi için zamana ihtiyaç olduğunu vurguladı.

Faydaları görüldükçe yaygınlaşacak

Gökçer, metaverse’ün insan hayatına yerleşmesi için faydalarının görülmesi gerektiğini, şu anda genç ve orta kuşakların yoğun bir şekilde bu platformu kullandığını söyledi. Gökçer, “Bir noktadan sonra gerçekten bu kullanımlar tabana kadar, toplum içerisine inmiş olacak” dedi.

Herkesin metaverse’de yer alması gerekecek

Gökçer, e-ticaretin sanal gerçeklik platformları üzerine taşınmasıyla ilgili olumsuz yorumlara “Var olduğunu konuştuğumuz sıkıntılar aslında internetin ilk dönemlerinde de vardı. ‘Alışveriş neden internet üzerinden yapılsın?’ veya ‘Bunun için neden web siteleri kuralım?’ gibi süreçler geçirdi ve bu süreçlerin zaman içerisinde ne kadar hızlı açıldığını gördük” sözleriyle yanıt verdi.

Gökçer, benzer bir sürecin bugün metaverse için yaşandığını belirterek, “Özel bir şey gerekmiyor, sadece insanların alışkanlıkları. Bunların faydalarını gördükçe ilerleyecek. Negatif görüşlerin de zaman içerisinde pozitife gittiğini ve bir gün herkesin metaverse platformunda yer alması gerektiğini biz bugünden neredeyse kesin olarak görüyoruz” dedi.

E-ticaret ile Web 3.0’ın birleşmesiyle satış hacmi artacak

Gençler de “Orta vadede e-ticaret ve Web 3.0’ın bir araya gelmesiyle birlikte e-ticaretin çok daha fazla satış hacmine ulaşacağını düşünüyorum” ifadelerini kullandı.

Geleceğin eğitim modeli

Vemaker’ın hedeflerinden bahseden Gençler “Şu an eğitim projesini konuşuyoruz. İnsanlar gerçek hayatta aldıkları eğitimi avatarlarla nasıl alırlar? Bunun için hangi araçlar yapılır? Bu konuda yatırım alıyoruz. Çeşitli çalışmalarımız var, insanların business hayatlarını, insanların kendi hayatlarını olabildiğince platforma taşıması, platformda icra etmeleri tarafındayız” sözlerini sarf etti.

Gençler, “Mesela return on investment diyorduk. Siz eğitim verebilmek için bir sürü yatırım yapıyorsunuz. Bir müşterimiz için bir mutfak kuruluyordu. Mutfağı sanal gerçeklik gözlüğü ile kurmaya başladık. Bu sefer ‘role play’ eğitimler hayatımıza girecek. Eğitim vereceğiniz mekanı kendi başınıza tasarlamaya başlayacağınız alanlar yapacağız. Bize ihtiyacınız olmadan mekanları tasarlayabileceksiniz ve belirli seviyede eğitimleri metaverse’de veriyor olacaksınız” dedi.

Eğitim ve oyunlaştırma temel bağlayıcılardan olacak

Gökçer de Vemaker ve benzeri platformlarda yapılabileceklerin sınırı olmadığını insanların platforma katılmasıyla projelerin çeşitleneceğini söyledi. Özellikle eğitim ve oyunlaştırmanın önümüzdeki dönemde platformun kullanılmasındaki temel bağlayıcılardan olacağını belirtti.

Gün
Saat
Dakika
Saniye

Yorumlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Editor Seçimleri

İlginizi Çekebilecek Haberler

Days
Hours
Minutes
Seconds